Beograd/Novi Sad, 19. mart - U prisustvu visokih zvaničnika Republike Srbije i Mađarske danas je, u okviru međunarodne pruge Beograd - Budimpešta, puštena u rad brza pruga na relaciji Beograd - Novi Sad.
Brzi voz ”Soko” stigao je iz Beograda u Novi Sad za 33 minuta, a u vozu su bili predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, premijer Mađarske Viktor Orban, predsednik Skupštine AP Voojvodine Ištban Pastor, predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić sa članovima Vlade, kao i predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović.
Predsednik Vučić poručio je da Srbija na ovaj način ide u budućnost i da je ta pruga simbol napretka naše zemlje.
"Na početku našeg puta nalazila se kao sablasna prepreka paradigma sa velikim slovom P o Srbiji koja stalno kasni i zahvalan sam građanima Srbije što smo imali hrabrosti da se uputimo put budućnosti i da rušimo takve paradigme stvarajući imidž jedne nove i moderne Srbije, koja će biti motor ekonomskog razvoja ovog dela Evrope", rekao je Vučić.
Premijer Mađarske Viktor Orban istakao je da saradnja Srbije i Mađarske i prijateljstvo Srba i Mađara nikada nije bilo bliže, a da je brza pruga od Beograda do Novog Sada, a za nekoliko godina i do Budimpešte, dokaz zajedničkih napora u povezivanju dve zemlje.
On je konstatovao da su u proteklih 70 godina zemlje povezivane u pravcu istok-zapad, a u međuvremeno se zaboravilo koliko je važno da se povežu teritorije u pravcu sever-jug. Kako je rekao, povezivanjem dve zemlje, dve prestonice, olakšava se život i Srbima i Mađarima.
Pruga od Beograda do Novog Sada dužine 74,9 kilometara, koju su gradile kineske i ruske kompanije zajedno sa domaćim podizvođačima, deonica je buduće brze pruge od Beograda do Budimpešte.
Vrednost radova na delu pruge od Beograda do Novog Sada je 935 miliona dolara.
Brzi voz "Soko" počeće u nedelju redovno da saobraća za putnike od Beograda do Novog Sada, a vozna karta u jednom pravcu koštaće u promotivnom periodu 300 dinara, dok će prevoz dece do sedam godina biti besplatan.
Prugu su testirale merna kola nemačkih železnica i 21. januara dostignuta je brzina od 201,5 km na sat.
Izgradnja brze pruge Beograda-Budimpešta najveći je i najznačajniji infrastrukturni projekat u ovom delu Evrope.
Buduća brza pruga do Budimpešte deo je globalne inicijative Kine "Pojas i put" za infrastrukturno povezivanje Evrope i Azije, a kada bude završena vozom će se na toj relaciji putovati manje od tri sata. Radovi u Srbiji počeli su avgusta 2017. izgradnjom najvećih infrastrukturnih objekata na trasi pruge, tunela i vijadukta "Čortanovci" na deonici Stara Pazova-Novi Sad, koju je gradila kompanija ruskih železnica "RŽD Internešnel".
Vrednost celog projekta gradnje pruge za velike brzine kroz Srbiju od Beograda do Subotice (Kelebije) iznosi oko 2,2 milijarde dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita Ruske Federacije i kineske Eksim banke, uz učešće budžeta Srbije.